آشپزخانه

آرشیو مطالب

افطار خوشمزه با حلیم بادمجان

۱۳۹۷/۰۲/۳۱      ۴۳ بازدید

مواد لازم

بادمجان :۳۰۰ گرم
برنج :۱۰۰ گرم
لپه :۵۰ گرم
گوشت سردست :۳۰۰ گرم
پیاز :۳ عدد
کشک :۳۰۰ گرم
مغز گردو :۵ عدد
نعناع خشک :۲ قاشق غذاخوری
فلفل :به میزان لازم
نمک :به میزان لازم

طرز تهیه

ابتدا ۱ پیاز را به صورت نگینی خرد می کنیم و به همراه مقداری روغن در یک تابه تفت می دهیم تا پیاز نرم شود ، سپس مقداری زردچوبه به پیاز اضافه می کنیم و تفت دادن را ادامه می دهیم تا زردچوبه و پیاز به خوبی مخلوط شوند.

حالا گوشت را به قطعات کوچک تر تقسیم می کنیم و به تابه اضافه می کنیم. تفت دادن گوشت را ادامه می دهیم تا رنگ گوشت تغییر کند و کمی پخته شود. پس از اینکه گوشت کمی پخته شد چند لیوان آب به تابه اضافه می کنیم و با حرارت ملایم اجازه می دهیم تا گوشت بپزد.

بهتر است لپه را از شب قبل بخیسانیم یا حداقل چند ساعت بخیسانیم تا راحت تر بپزد. لپه را با چند لیوان آب روی حرارت می گذاریم تا بپزد. برنج را هم می خیسانیم و پس از اینکه لپه کمی نرم شد برنج را به آن اضافه می کنیم تا با هم بپزند و لعاب بیندازند.

بادمجان ها را پوست می گیریم و یا به صورت سرخ شده یا به صورت آبپز می پزیم. بهتر است پس از پوست گرفتن بادمجان ها مقداری نمک روی آنها بریزیم و بگذاریم تا علاوه بر گرفتن تلخی بادمجان ها ، رطوبت آنها هم خارج شود تا اگر خواستیم با روغن سرخ کنیم روغن کمتری جذب کنند.

پس از اینکه بادمجان ها را پختیم یا سرخ کردیم آنها را با کوشکوب له می کنیم و کنار می گذاریم. در این مرحله کشک را در مقداری آب حل می کنیم و به قابلمه برنج و لپه اضافه می کنیم و خوب مخلوط می کنیم تا مواد یکدست شوند.

 

حالا گوشت را پس از پختن ریش ریش می کنیم و به همراه بادمجان های له شده به قابلمه اضافه می کنیم. پس از اینکار مغز گردو را هم خرد می کنیم و به قابلمه اضافه می کنیم. مواد را روی حرارت به خوبی مخلوط می کنیم تا حلیم بادمجان جا بیفتد.

حالا نعناع خشک را به همراه مقداری روغن در یک کاسه کوچک تفت می دهیم تا به عنوان نعناع داغ روی حلیم بادمجان بریزیم. ۲ عدد پیاز را به صورت خلالی ریز خرد می کنیم و در روغن تفت می دهیم سپس برای تزیین حلیم بادمجان کنار می گذاریم.

پس از اینکه حلیم بادمجان جا افتاد و آماده شد آنرا در ظرف مورد نظر می کشیم. تزیین حلیم بادمجان تقریبا شبیه به آش رشته می باشد. با استفاده از نعناع داغ ، پیاز داغ و مغز گردو غذا را تزیین می کنیم و به همراه نان سرو می کنیم.

آش جو

۱۳۹۷/۰۲/۲۲      ۲۲۵ بازدید

جو:۱ پیمانه
سبزی آش:۱ کیلوگرم
لوبیا چیتی :نصف پیمانه
عدس:نصف پیمانه
نخود: یک پیمانه
پیاز داغ : به میزان لازم
نعناع داغ : به میزان لازم
کشک  : به میزان لازم
زعفران :به میزان لازم
فلفل سیاه: به میزان لازم
نمک : به میزان لازم

دستور پخت و طرز تهیه

در ابتدا بهتر است حبوبات را قبل از شروع به آشپزی چند ساعت در آب بخیسانیم تا نفخ شان برطرف شود ضمن اینکه این کار باعث می شود که حبوبات راحت تر پخته شوند. جو ، لوبیا چیتی و نخود را به همراه مقداری آب داخل یک قابلمه می ریزیم.

حرارت را روی متوسط می گذاریم تا حبوبات زودتر پخته شوند ( حدود ۲ تا ۳ ساعت زمان می برد تا حبوبات پخته شوند ) . پس از مدتی عدس را نیز اضافه می کنیم. دلیل اینکه عدس را حدود ۱ ساعت بعد به دیگر حبوبات اضافه می کنیم این است که عدش زودتر از باقی مواد می پزد.

در اواخر پخت حبوبات می توانیم برای طعم دهی بهتر مقداری آب گوشت به آش اضافه کنیم . بعد از اینکه حبوبات پخت نوبت اضافه کردن سبزی است. سبزی آش را پس از شستشو به خوبی خرد می کنیم و به قابلمه اضافه می کنیم.

در اینجا زعفران دم کرده را به همراه نمک و فلفل سیاه به آش جو اضافه می کنیم. سپس نیمی از پیاز داغ و نعناع داغ را به آش اضافه می کنیم. درب قابلمه را می گذاریم تا با حرارت ملایم حدود ۴۵ دقیقه آش به آرامی جا بیفتد.

حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه به پایان پخت آش ، کشک را با مقداری آب جوش رقیق می کنیم و به آش جو اضافه می کنیم. در صورتی که می خواهید آش جو بدون کشک تهیه نمایید می توانید این مرحله را از دستور پخت خود حذف نمایید.

۳ غذای پرطرفدار اما بدون برنج

۱۳۹۷/۰۱/۲۱      ۷۸۳ بازدید

1- کشک بادنجان

اگر بخواهید یک کشک بادمجان بی‌نظیر داشته باشید حتما باید از گردوی ایرانی هم استفاده کنید. ترکیب طعم کشک با پیاز داغ و بادمجانی که بوی کبابی گرفته همراه با چربی خوشمزه گردو واقعا بی‌نظیر است و آب از دهان آدمی جاری می‌کند.

 

2-املت

املت از آن دسته خوراک‌هایی است که انواع متفاوتی دارد و هر نوع آن هم به شکل‌های متفاوتی طبخ می‌شود. در ایران املت را به عنوان صبحانه میل می‌کنند. همچنین افرادی که قصد خوردن غذایی سبک را داشته باشند که به سرعت و بی دردسر آماده شود، اول از همه به فکر این غذای ایرانی بدون برنج می افتند.

3-آش

آش از آن غذاهایی است که نیاز به معرفی ندارد و جای خود را در سفره‌های ایرانی باز کرده است به شما پیشنهاد می‌کنیم تمام انواع مختلف آش نظیر آش رشته، آش دوغ، آش انار و… را امتحان کنید. زیرا هریک از آن‌ها طعمی خاص و متفاوت از دیگری دارد.

رژیم غذایی با سوپ سبزیجات

۱۳۹۷/۰۱/۱۴      ۸۲۸ بازدید

اگر هدفتان از رژیم‌گرفتن، کاهش وزن است، حتماً سوپ سبزیجات را در برنامه غذایی خود بگنجانید. این سوپ انواع ویتامین‌های مورد نیاز بدنتان را تأمین می‌کند، شما را به‌خوبی سیر می‌کند و یکی از عالی‌ترین انواع غذاهای رژیمی خوشمزه محسوب می‌شود. تره فرنگی، جعفری، پیاز، هویج، کرفس، مارچوبه، سیر و… را شسته و خرد کنید و به همراه ادویه و آب مرغ بپزید. در صورت تمایل می‌توانید این سوپ خوش طعم را با تکه‌ای نان جو نوش جان کنید.